Pe ud si pe uscat

By Craiova-Lion on 17:57

Filed Under:

auto motor si sport a fost singura revista auto din Romania invitata de Goodyear la o sesiune de teste pe circuitul sau de la Mireval, in Franta. Invitatia a coincis cu lansarea unu nou pneu de vara: HydraGrip.
In urma cu 18 ani, Goodyear isi construia, pe un teren de 180 ha din sudul Frantei, un poligon de incercare. Circuitul a fost proiectat initial de fostul pilot francez de F1 Jean-Pierre Beltoise, astfel incat sa fie utilizat ca pista de concurs. Ulterior, el a fost extins si dotat cu echipamente si facilitati destinate masurarii performantelor diverselor anvelope, de la cele de automobile pana la cele de camioane. Cu o lungime totala de 5,8 km, pista de la Mireval permite efectuarea unor teste diverse, ca de exemplu: manevrabilitatea la viteze mari, raspunsul directiei, aderenta pe sosea uscata, masurarea zgomotului produs de rularea pneurilor. Circa 1,7 km sunt destinati testelor pe asfalt ud, aceste suprafete putand fi inundate cu apa cu adancimi cuprinse intre 1 mm si 1 cm. In functie de destinatie si de masuratorile ce trebuie facute, suprafetele sunt acoperite cu piatra sau cu asfalt cu diversi coeficienti de aderenta.

Performantele de franare se determina deopotriva pe suprafete uscate sau ude cu aderente diferite, cuprinse intr-o gama foarte larga. De asemenea, rezistenta la acvaplanare, in linie dreapta sau in curbe, poate fi atent masurata. Pata de contact poate fi chiar vizualizata cu ajutorul unor camere video plasate sub nivelul soselei. In afara testelor desfasurate pe circuitul de la Mireval, tot de aici se gestioneaza si comportamentul unei adevarate flote de autoturisme si camioane. Insumat, acestea parcurg anual 20 de milioane de km pe diferite categorii de drumuri, de la autostrazi pana la cele forestiere.

Ocazia acestei vizite a fost prilejuita de lansarea unui nou tip de anvelopa, denumita HydraGrip. Aceasta este, dupa expresia constructorilor sai, "o anvelopa de vara special conceputa pentru soselele ude". Studiile lui Goodyear au evidentiat faptul ca un numar mare de accidente se intampla la inceputul ploilor de vara datorita, pe de-o parte, faptului ca soferul nu s-a acomodat cu noile conditii meteo si, pe de alta parte, anvelopele de vara fac fata destul de greu unei ploi torentiale.

Noul pneu are la baza cateva caracteristici care il individualizeaza. El imbina profilul complex cu o compozitie noua. In privinta profilului, mentionam in special lamelele oblice, care imbunatatesc calitatile de franare deopotriva pe asfalt ud si uscat. Compozitia se bazeaza pe o serie de polimeri ce resping apa si imbunatatesc aderenta in conditii de ploaie.

Testul la care am fost invitati a cuprins verificarea acvaplanarii in linie dreapta si in viraj, manevrabilitatea pe ud si uscat, franarea pe ud si slalom pe ud si uscat. De asemenea, am putut proba diferentele dintre un pneu nou si unul uzat, dintre un asfalt nou si unul uzat. Mai putin obisnuit a fost faptul ca testele s-au facut in paralel cu automobile similare echipate cu pneuri ale concurentei.

Rezultatele obtinute de Goodyear HydraGrip au fost pe ud intotdeauna peste concurenta, si dintre cele mai bune pe uscat. Acest tip de anvelopa se dovedeste ideal in sezonul cald, in timpul puternicelor ploi torentiale de vara.

0 comentarii for this post

Trimiteți un comentariu

Va RUGAM folositi un limbaj decent !!!

Publicitate